Autoren

 

Lina Albrikiene, Eriks Apalais, bankleer, Mitya Churikov, CORO Collective, Kasia Fudakowski, Nicu Ilfoveanu, Wilhelm Klotzek & David Polzin, Snejana Krasteva + Peter Tzanev, Kate Krolle + Maya Mikelsone, Marina Naprushkina, Domas Noreika / ŽemAt, Alexandra Pirici, Claudia Rößger, Elske Rosenfeld, Juliane Schmidt + Anna Till, SKILLS, VIP, ŽemAt

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The Forgotten Pioneer Movement (TFPM) emerged from multiple conversations, research trips and discussions about the transition to the ‚pOst-Western‘ present with artists, art theorists, art historians as well as curators Agne Bagdžiunaite, Ana Bogdanovic, Snejana Krasteva, Egle Mikalajune, Maya Mikelsone, Anca Rujoiu and Ivana Hanacek, Ana Kutleša, Vesna Vukovic of the curatorial collective [BLOK].

Conceived as a performative project from the beginning, TFPM is divided into three Sets: Set #A includes performances in urban space that respond to specific social and historical sites. With reference to the cultural memory technique of ‚psychodrama‘, Set #A intervenes in places in the former East as well as former West of Berlin, in order to reconnect collective and individual memory traces based on the figure of the ex-pioneer. The performances activate moments and gestures of political discontinuity and emphasise their transformative qualities. The participating people, objects and architectures become placeholders for not yet articulated, contingent experiences. The spaces of District Berlin host the exhibition as well as the research station Appendix Collection of Set #B. In a specially developed modular exhibition architecture by artists Wilhelm Klotzek und David Polzin of KLOZIN– Office for Display Solutions, objects, styles and words that are forgotten, negated or simply unknown in the context of “pOst-Western” transformations are appropriated and reconfigured as indexical traces. Through installation, sculpture, painting, drawing, photography, video and reference material, the participating artists engage with the afterlife of the socialist past(s), signs and symbols of the present. Set #C is a public seminar entitled The Pioneer Camp of ReVision, which focuses on theories of the ‚presence of absence‘ and the analysis of generational experience among other things.

The Forgotten Pioneer Movement is a project by District, supported by the Hauptstadtkulturfonds Berlin. Set #A, #B and #C were realized in cooperation with Berliner Balassi Institut – Collegium Hungaricum Berlin (.CHB), Galerie M, HAU Hebbel am Ufer, the Latvian Centre for Contemporary Art and the Maxim Gorki Theatre.

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The Forgotten Pioneer Movement (TFPM) ist im Zusammenhang vielfacher Gespräche, Recherchereisen und Diskussionen über die Transition in die ‚pOst-Westliche‘ Gegenwart mit den KünstlerInnen, KunsttheoretikerInnen, KunsthistorikerInnen sowie KuratorInnen Agne Bagdžiunaite, Ana Bogdanovic, Snejana Krasteva, Egle Mikalajune, Maya Mikelsone, Anca Rujoiu und Ivana Hanacek, Ana Kutleša, Vesna Vukovic des Kuratorinnenkollektivs [BLOK] entstanden.

Von Anbeginn als performatives Projekt konzipiert, ist TFPM in drei Sets unterteilt: Set #A umfasst Performances im städtischen Raum, die auf spezifische urbane, soziale und historische Umgebungen reagieren. In Anlehnung an die kulturelle Erinnerungstechnik des ‚Psychodramas‘ interventiert das Set #A an Orten im ehemaligen Osten wie im ehemaligen Westen Berlins, um anhand der Figur der Ex-Pionierin/des Ex-Pioniers kollektive und individuelle Erinnerungslinien neu zu verknüpfen. Die Performances aktivieren Momente und Gesten historischer und politischer Diskontinuität und betonen ihre transformative Qualität. Die teilnehmenden Personen, Objekte und Architekturen erhalten dabei die Rollen von Stellvertreter_innen noch nicht artikulierter, im Ungewissen liegender Erfahrungen. In den Räumen von District Berlin manifestieren sich die Ausstellung sowie die Recherchestation Appendix Collection des Set #B. In einer speziell entwickelten, modularen Ausstellungsarchitektur der Künstler Wilhelm Klotzek und David Polzin des KLOZIN–Büro für Präsentationslösungen werden die im Kontext pOst-Westlicher Transformationen unbeachteten, negierten oder unbekannten Dinge, Stile und Worte als indexikalische Spuren aufgegriffen und rekonstelliert. In Installationen, Skulpturen, Malerei, Zeichnungen, Fotografien, Videokunst und Referenzmaterialien befassen sich die teilnehmenden KünstlerInnen mit dem Nachleben der sozialistischen Vergangenheit(en) und Insignien der Gegenwart. Set #C ist ein öffentliches Seminar mit dem Titel The Pioneer Camp of ReVision, das u.A. Theorien zur ‚Vergegenwärtigung des Absenten‘ und zur Analytik generationaler Erfahrung in den Fokus rückt.

The Forgotten Pioneer Movement ist ein Projekt von District, gefördert aus den Mitteln des Hauptstadtkulturfonds Berlin. Set #A, #B und #C entstanden in Kooperation mit dem Berliner Balassi Institut – Collegium Hungaricum Berlin (.CHB), der Galerie M, dem HAU Hebbel am Ufer, dem Latvian Centre for Contemporary Art und dem Maxim Gorki Theater.

 

Inhalt

 

The Forgotten Pioneer Movement Guidebook is a companion volume to the interdisciplinary performance and exhibition project of the same name that reconsiders perspectives on the (post-)socialist experience. 25 years after the fall of the Berlin Wall, The Forgotten Pioneer Movement engages with the last generation to grow up in the final phase of the cold war, during perestroika and in the ‘pOst-Western’ Europe of the 1990s. As a fictional movement, TFPM probes forms of cultural memory and examines the social perspectives of this generation. The Guidebook to the project explores strategies and discourses from visual as well as performative arts, history and cultural theory in order to approach the “future behind us” described by art historian Edit András as a pan-European experience independent of geopolitical classifications. On 120 pages, theoretical and artistic contributions create new connections between that remote future and the present.

 

Following a preface by the initiators of TFPM Ulrike Gerhardt and Susanne Husse, which recognises singular testimonies of the ,pOst-Western‘ contemporaneity in performative reconstellations of past words, images and gestures, a total of nineteen artists and collectives are presented through short texts. The experience of the ‘Post-Soviet Children‘, as art historian Ieva Astahovska terms the members of that generation, so far only entered the post-socialist discourse peripherally. The two essays in the Guidebook, by Ieva Astahovska and Ana Bogdanovic, who is also an art historian, demonstrate that we are still in the midst of producing (post-)socialist history. Astahovska's essay „Socialist past between history, imaginary memories and cabinet of curiosities“ describes the current condition of post-socialist historiography from an art historical perspective. With reference to the philosophy of history, the contemporary history of exhibitions and sociology, Ana Bogdanovic’s essay „Generation as a framework for historicizing the socialist experience in contemporary art“ examines the question of why the generational model appears in the narrative of post-socialist art at the present moment.

 

The Guidebook in the English language is published to accompany the performance and exhibition project The Forgotten Pioneer Movement at District and various sites in Berlin between October 3rd and November 29th 2014.

 

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The Forgotten Pioneer Movement Guidebook ist ein Begleitbuch zum gleichnamigen interdisziplinären Performance- und Ausstellungsprojekt, das Neubetrachtungen der (post-)sozialistischen Erfahrung vornimmt. 25 Jahre nach dem Fall der Berliner Mauer beschäftigt sich The Forgotten Pioneer Movement mit der letzten Generation, die in der Auflösungsphase des Kalten Krieges, der Perestroika, und den 1990er Jahren des ,pOst-Westlichen‘ Europas aufgewachsen ist. Als fiktionale Bewegung erprobt TFPM Formen der kulturellen Erinnerung und ermittelt die gesellschaftlichen Perspektiven dieser Generation. Das Guidebook zum Projekt verhandelt Strategien und Diskurse aus visueller wie darstellender Kunst, Geschichtswissenschaft und Kulturtheorie, um sich der von der Kunsthistorikerin Edit András beobachteten „zurückliegenden Zukunft“ als einer paneuropäischen Erfahrung unabhängig von geopolitischen Klassifizierungen zu nähern. Auf 120 Seiten wird anhand von theoretischen und künstlerischen Beiträgen eine Neuverknüpfung jener entfernten Zukunft mit der Gegenwart formuliert.

Neben einem Vorwort der TFPM Initiatorinnen Ulrike Gerhardt und Susanne Husse, das in den performativen Rekonstellationen vergangener Worte, Bilder und Gesten singuläre Zeugnisse ,pOst-Westlicher‘ Zeitgenossenschaft diagnostiziert, werden insgesamt neunzehn Künstlerinnen, Künstler und Kollektive anhand von Kurztexten vorgestellt. Die Erfahrung der ‘Post-Soviet Children‘, wie die Kunsthistorikerin Ieva Astahovska die Mitglieder jener Generation bezeichnet, ging bislang nur partiell in den post-sozialistischen Diskurs ein. Die zwei Essays des Guidebooks von Ieva Astahovska und Ana Bogdanovic, ebenfalls Kunsthistorikerin, führen aus, dass wir uns weiterhin inmitten der Herstellung (post-)sozialistischer Geschichte befinden. Astahovskas Essay „Socialist past between history, imaginary memories and cabinet of curiosities“ beschreibt die gegenwärtige Kondition post-sozialistischer Geschichtsschreibung aus kunsthistorischer Perspektive. Anhand von Bezügen aus Geschichtsphilosophie, zeitgenössischer Ausstellungsgeschichte und Soziologie, geht Ana Bogdanovic in ihrem Essay „Generation as a framework for historicizing the socialist experience in contemporary art“ der Frage nach, warum das Modell der Generation im Narrativ der post-sozialistischen Kunst zum jetzigen Zeitpunkt auftaucht.

 

Das Guidebook erscheint begleitend zum Performance- und Ausstellungsprojekt The Forgotten Pioneer Movement bei District und an verschiedenen Orten Berlins vom 03.10. bis 29.11.2014 in englischer Sprache.

 

 

Buch

The Forgotten Pioneer Movement

Guidebook

 


Ulrike Gerhardt (Herausgeberin/ editor), Susanne Husse (Herausgeberin/ editor), Ieva Astahovska (Autorin/ author), Ana Bogdanovic (Autorin/ author), Daniel Falb (Autor/ author), Andrea Caroline Keppler (Autorin/ author), Snejana Krasteva (Autorin/ author), Natalia Raaben (Autorin/ author), Anna Sabrina Schmid (Autorin/ author)

 

110 x 170 mm, Softcover
Herausgeberinnen: Ulrike Gerhardt, Susanne Husse
120 Seiten mit zahlreichen s/w-Abbildungen
in englischer Sprache
Lektorat: Kate Whitebread
Layout: Pieterjan Gandry

Textem Verlag 2014, 10 Euro

 

Bestellen unter: versand(at)textem.de

 

 

Including a preface by the editors, essays by Ieva Astahovska and Ana Bogdanovic and nineteen short texts on the artistic contributions written by Daniel Falb, Ulrike Gerhardt, Susanne Husse, Andrea Caroline Keppler, Snejana Krasteva, Natalia Raaben and Anna Sabrina Schmid, the Guidebook also contains numerous images and the detailed TFPM programme.

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Neben einem Vorwort der Herausgeberinnen, den Essays von Ieva Astahovska und Ana Bogdanovic und 19 Kurztexten zu den künstlerischen Beiträgen, verfasst von Daniel Falb, Ulrike Gerhardt, Susanne Husse, Andrea Caroline Keppler, Snejana Krasteva, Natalia Raaben und Anna Sabrina Schmid enthält das Guidebook zahlreiche Abbildungen und das ausführliche TFPM-Programm.

 

 

Textem Verlag

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